Bli kund hos oss – ansök om konto här!
För att du som företagskund ska kunna handla av oss behöver du ansöka om ett kundnummer. Ansök idag!
Beställningsformulär EDI-kund >>
EDI (Electronic Data Interchange) är utbyte av affärsdokument i ett elektroniskt standardformat, vilket gör att två oberoende av varandra system kan kommunicera med varandra.
Genom att använda EDI, kan hanteringen från att order läggs hos er till att slutligen fakturan inkommer, skötas helt och hållet utan pappersdokument eller manuella processer. Istället skickas dokument i överenskomna format mellan affärssystemen.
När en order skickas till Dahl, så går den direkt vidare till vårt lagerhanteringssystem där den plockas och packas för att sedan levereras. Vi kan under denna tid uppdatera er med ordererkännande, leveransavisering och till slut en faktura. Allt enligt era önskemål.
• Enklare inköp, då dessa sker i ert eget inköpssystem
• Ni får era avtalspriser hos Dahl i ert affärssystem, genom att en artikelpris-fil som läses in med viss intervaller i ert affärssystem.
• Återkoppling med ordererkännande och leveransavisering
• Enklare uppföljning av fakturor, eftersom referensen från inköpsordern följer med genom hela processen till fakturan
• Det finns möjlighet att skapa en integration med Dahls eShop. Det innebär att varor som läggs i varukorgen på Dahls eShop, skickas över till ert eget inköpssystem, där orden slutförs och skickas som EDI över till Dahl. Fördelen med detta är t.ex. ingen uppdatering av priser behöver ske, era kundanpassade priser finns redan i eShopen. Ni får även detaljerad information om alla artiklar som finns tillgängliga i eShopen. Detta kallas Open Catalog Interface.
• Digital hantering minskar klimatpåverkan. Till exempel så behövs inget papper skrivas ut eller kuvert frankeras.
Vi på Dahl samarbetar med ett antal VAN-operatörer och affärssystem. VAN operatörerna är en tredjepartoperatör som är specialiserade på kommunikation, så att överföringen av dokument mellan sändare och mottagare fungerar så smärtfritt som möjligt.
För att komma igång med EDI, klicka här för att fylla i beställningsformulär.
För att du som företagskund ska kunna handla av oss behöver du ansöka om ett kundnummer. Ansök idag!
Handla online, då kan du enkelt shoppa även när vi har stängt i butik och på kontor.